top of page

Ile może zmienić 30 minut wspólnej zabawy?



Badania pokazują, że już 30 minut tygodniowo może zaowocować zauważalną zmianą w zachowaniu Twojego dziecka. Wzrasta jego samoocena, samokontrola i samodyscyplina. Powoduje to, że dziecko staje się lepiej przystosowane i wiele problemów związanych z jego zachowaniem ulega poprawie. Nie wystarczy jednak zwykła zabawa. Są pewnie zasady, których rodzic musi konsekwentnie przestrzegać.


  1. Nie pozwól, aby coś Wam przeszkadzało. Postaraj się nie zerkać w telefon i poświęć całą uwagę swojemu dziecku.

  2. Nie krytykuj. Daj przestrzeń na swobodę i spontaniczność.

  3. Nie proponuj zmiany aktywności. Dziecko samo będzie wiedziało kiedy zmienić zabawę.


Jak się komunikować?


  • Pozwól dziecku poprowadzić zabawę. „Pokaż mi co chcesz, żebym zrobił.”

  • Pozwól dziecku podejmować decyzje dotyczące zabawy. „Ten klocek może być tym, czym chcesz.” „Możesz decydować...” „Może być w dowolnym kolorze.”

  • Opisuj słowami to, co widzisz. „Ułożyłeś to na samym wierzchu.” „Ten samochód (jeśli dziecko określiło go jako samochód) wjechał w ten samochód.” „Użyłeś wielu kolorów na tym rysunku.”

  • Odzwierciedlaj uczucia swojego dziecka. „Jesteś dumny ze swojego zdjęcia.” "Jesteś zły z tego powodu.”

  • Ustal stałe granice. "Chciałbyś malować na stole, ale stół nie jest do malowania. Papier jest do malowania.”

  • Rozpoznaj i nazwij zdolności i wysiłek swojego dziecka. „Rozgryzłeś to.” „Ciężko nad tym pracowałeś." "Zrobiłeś to wszystko sam.”

  • Dołącz do zabawy swojego dziecka jako naśladowca. „Chcesz, żebym był lekarzem?” „Chcesz, żebym ugotowała jajka?” "Teraz mogę usiąść na podłodze?”


Na czym warto się skupić?

  1. Dziecko powinno mieć swobodę decydowania o tym, jak wykorzysta czas - prowadzi zabawę, a rodzic podąża za nim bez sugestii i zadawania pytań.

  2. Rodzic może wejść do zabawy na zaproszenie dziecka. Komunikuje dziecku zrozumienie, werbalizując przeżywane przez dziecko uczucia.

  3. Limity jakie należy ustalić to limity czasowe, nie psucie zabawek i nie krzywdzenie rodzica. Limity należy podawać tylko wtedy, gdy jest to konieczne.


Jakich zabawek użyć


  • Rzeczy które mogą się sprawdzić to: papier, kredki, nożyczki, masa solna, taśma klejąca, bibuła, samochody, lalki, meble dla lalek, figurki zwierząt, kolorowy papier, czy zabawkowe pieniądze.

  • Odpowiednie będzie wszystko, co pozwoli twórczo się wyrazić.

  • Zrezygnujcie z zabawek, których używacie na codzień.

  • Pamiętaj, żeby pozostawić dziecku możliwość wyboru, zadaniem rodzica jest podążanie i stworzenie bezpiecznej przestrzeni.







Źródło:

Porter, M. L., Hernandez‐Reif, M., & Jessee, P. (2009). Play therapy: A review. Early Child Development and Care, 179(8), 102

5 wyświetleń0 komentarzy
bottom of page